METODY NAUCZANIA

Metody nauczania języka angielskiego w naszej szkole.


W edukacji językowej naszych uczniów stosujemy sprawdzone, nowoczesne metody, które wspierają naturalny rozwój kompetencji komunikacyjnych oraz budują trwałą motywację do nauki. Pracujemy w oparciu o różnorodne podejścia dydaktyczne, dostosowane do potrzeb młodszych i starszych dzieci.

1. Metoda immersji językowej (Language Immersion)

To jedna z najskuteczniejszych metod nauczania dzieci. Uczniowie przebywają w środowisku językowym, w którym komunikacja odbywa się wyłącznie w języku angielskim. Dzięki temu język obcy staje się dla nich naturalnym narzędziem porozumiewania się, a przyswajanie nowych struktur językowych przebiega w sposób intuicyjny.

2. Metoda komunikacyjna (Communicative Language Teaching)

Skupia się na rozwijaniu umiejętności praktycznego posługiwania się językiem. Podczas zajęć
dzieci uczestniczą w sytuacjach komunikacyjnych, takich jak odgrywanie ról, krótkie
rozmowy czy praca w parach, co sprzyja spontanicznej wypowiedzi i zwiększa pewność
siebie w mówieniu.

3. Nauczanie oparte na zadaniach (Task-Based Learning)

Uczniowie realizują konkretne, dostosowane do ich możliwości zadania, których celem jest zastosowanie języka w praktyce. Dzięki takim działaniom, jak przygotowanie prostego projektu, rozwiązanie zagadki czy współpraca przy tworzeniu pracy plastycznej, dzieci uczą się języka poprzez działanie.

4. Metoda audiolingwalna (Audiolingual Method)

Bazuje na technikach powtarzania, naśladowania oraz rytmicznej pracy z językiem. Poprzez
śpiewanie piosenek, słuchanie nagrań i ćwiczenia słuchowo-powtarzalne, uczniowie utrwalają
brzmienie języka, poprawną intonację i akcent.

5. Zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe (Content and Language Integrated
Learning - CLIL)

W ramach tej metody język angielski jest środkiem przekazu treści z innych obszarów
edukacyjnych, takich jak przyroda, matematyka czy sztuka. Pozwala to uczniom na
równoczesny rozwój kompetencji językowych oraz poznawczych.

6. Metoda naturalna (Natural Approach)

Zakłada, że nauka języka powinna przebiegać w sposób zbliżony do przyswajania języka
ojczystego. Dziecko przez dłuższy czas głównie słucha i obserwuje, bez presji
natychmiastowego mówienia. W miarę wzrostu osłuchania z językiem, uczniowie zaczynają
spontanicznie używać nowych wyrażeń i struktur.

7. Nauczanie wspierane technologią (Blended Learning)

W procesie dydaktycznym wykorzystujemy nowoczesne narzędzia cyfrowe, takie jak tablice
interaktywne, aplikacje edukacyjne oraz platformy online. Integracja technologii z
tradycyjnymi metodami nauczania podnosi atrakcyjność zajęć, a także pozwala na
indywidualizację procesu uczenia się.

8. TPR (Total Physical Response)

Metoda reagowania całym ciałem; szczególnie skuteczna w klasach młodszych 0-3, angażuje
ruch i gesty do nauki języka.

9. Suggestopedia

Wykorzystanie cichej, relaksacyjnej muzyki w tle w celu stworzenia przyjaznej atmosfery
sprzyjającej nauce i wyciszeniu uczniów.

10. Game-Based Learning

Wykorzystanie gier dydaktycznych: wykorzystanie gier online i aplikacji edukacyjnych do
nauki słownictwa, gramatyki oraz komunikacji w języku angielskim. Rozwijanie umiejętności
językowych poprzez gry planszowe, które angażują uczniów we współpracę i używanie
języka w naturalnych kontekstach.

11. Projektowe metody pracy (Project-Based Learning)

Praca nad dłuższymi projektami, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii (np.
eTwinning, Canva/Genially presentations) związanymi z tematami językowymi.

12. Drama/Role Play

Odgrywanie scenek i dialogów w języku angielskim; rozwija płynność i pewność siebie w
mówieniu.

13. Peer Teaching

Uczniowie uczą siebie nawzajem; przygotowują mini-lekcje, tłumaczą zagadnienia kolegom
lub prowadzą krótkie ćwiczenia, co wzmacnia ich własne rozumienie materiału i rozwija
umiejętności komunikacyjne.

ESL conversation and culture lessons:

Task-Based Learning

Students work on simple tasks like planning something together or solving a problem. The
focus is on using real English in a natural way, not just grammar rules.

CLIL (Content and Language Integrated Learning)

We use English to talk about other culture of English speaking countries. This helps students
learn both about the culture and the language at the same time.

Classroom Discussions and Debate

Older students take part in discussions and debates. This builds their speaking skills and helps
them learn how to explain their thoughts clearly in English.

Everyday Conversations

In each lesson, students practice short dialogues about everyday topics. This helps them use
full sentences, new words, and speak more confidently.

Learning Vocabulary Through Context

New words are taught in real-life situations, often connected to culture or school life. We
focus on how words are used in real conversations, not just their definitions.

Simple Games Without Props

We use games that don’t need any materials, just paper or talking. These keep students active
and help them remember words and phrases in a fun way.

Videos and Listening

Sometimes we watch short YouTube clips that are easy to understand. We talk about what we
saw and check understanding with short questions.

Support for All Levels

Lessons are planned to include all students. I give extra help when needed, and I always try to
make sure everyone can join in and understand.

Wybierz dobrą szkołę dla swojego dziecka. Dołącz do nas.