Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Trening Umiejętności Społecznych (TUS) to systematyczne zajęcia grupowe, których celem jest rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów.

Umiejętności społeczne obejmują m.in.:
• efektywne komunikowanie swoich myśli i uczuć,
• aktywne słuchanie innych,
• rozpoznawanie i regulowanie emocji własnych oraz empatyczne rozumienie emocji innych osób,
• asertywne wyrażanie potrzeb i stawianie granic,
• radzenie sobie z konfliktami i trudnościami w relacjach,
• współpraca w grupie, negocjowanie, współdziałanie.
Praca na TUS-ach opiera się na technikach takich jak:
• modelowanie wzorców zachowań (prowadzący lub szkolny trener pokazuje, jak można postąpić)
• odgrywanie ról, scenki społeczne (uczestnicy ćwiczą w realistycznych sytuacjach)
• informacja zwrotna (refleksja, omówienie, wskazówki)
• generalizacja (przenoszenie wyuczonych schematów do codziennych sytuacji)
Program TUS jest w naszej szkole dostosowany do wieku, poziomu rozwoju, stopnia trudności u danego ucznia oraz dynamiki grupy
Na każdym etapie ważne jest, by TUS był regularny, jednasesja nie wystarczy; konieczne są powtarzanie, utrwalanie i wsparcie w przenoszeniu umiejętności do codziennego życia.
Jakie korzyści płyną z TUS-ów?
Włączenie treningów umiejętności społecznych jako stałego elementu wsparcia dla uczniów, którzy ich potrzebują, przynosi wiele korzyści zarówno krótko, jak i długofalowych:
1. Lepsze relacje rówieśnicze i lepszy klimat szkolny
Uczniowie uczą się jak współpracować, rozwiązywać konflikty, słuchać i wspierać innych. To zwiększa spójność grupy, zmniejsza konflikty i napięcia w klasie.
2. Rozwój emocjonalny i samoświadomość
Dzieci i młodzież stają się bardziej świadome swoich emocji, potrafią je nazwać i kontrolować, co prowadzi do mniejszej impulsywności i lepszej samoregulacji.
3. Wzrost pewności siebie i skuteczności w komunikacji
Uczniowie, którzy rozumieją, jak wyrażać swoje potrzeby i myśli w sposób akceptowalny społecznie, czują się pewniej w kontaktach z innymi (zarówno rówieśnikami, jak i dorosłymi).
4. Lepsze funkcjonowanie w grupach i zespołach
W pracy w grupach projektowych, na zajęciach współpracy, w kontekstach pozalekcyjnych, uczniowie lepiej się rozumieją, szybciej dochodzą do porozumień i efektywniej współpracują.
5. Lepsze radzenie sobie ze stresem i sytuacjami trudnymi
Dzięki przećwiczonym strategiom (komunikacja, negocjacja, asertywność, radzenie sobie z konfliktem), uczniowie są lepiej przygotowani na napięcia i sytuacje wymagające interakcji społecznej.
6. Profilaktyka problemów społecznych i emocjonalnych
Regularne wsparcie umiejętności społecznych może przeciwdziałać izolacji, konfliktom, trudnościom adaptacyjnym i problemom emocjonalnym.
7. Trwałość efektów
Dobrze prowadzony program TUS może przynosić trwałe zmiany, zwłaszcza gdy w proces włączone są osoby dorosłe (np. rodzice, nauczyciele) w proces utrwalania kompetencji.
Co uczeń zyskuje dzięki uczestnictwu w TUS?
• konkretne narzędzia i strategie w sytuacjach społecznych (np. jak zacząć rozmowę, jak odmówić, jak rozwiązać konflikt),
• większą świadomość własnych emocji, swoich reakcji i ich wpływu,
• umiejętność wyrażania siebie w sposób akceptowalny społecznie,
• lepsze zdolności słuchania i empatii w kontaktach z innymi,
• większą elastyczność w relacjach, lepszą adaptację,
• wzrost poczucia sprawstwa i kompetencji interpersonalnych,
• pozytywne doświadczenia w relacjach grupowych, co sprzyja lepszemu funkcjonowaniu szkolnemu i społecznemu.
Wybierz dobrą szkołę dla swojego dziecka. Dołącz do nas.



