Mindfulness, czyli trening uważności dla dzieci metodą Eline Snel

Image

Zarówno dorośli, jak i dzieci są obecnie bezustannie bombardowani różnego rodzaju bodźcami. Tyle się dzieje! By sobie z tym poradzić, potrzebujemy umieć się relaksować i wyciszyć umysł. Dobrze też wiedzieć, jak sobie radzić z różnymi emocjami, przyjemnymi i nieprzyjemnymi, nie dając się im porwać ani ich nie ignorując. To pozwala obniżyć poziom stresu, który pojawia się automatycznie w takich sytuacjach, a zwiększa pewność siebie i poczucie szczęścia.

Trening uważności metodą Eline Snel jest objęty certyfikacją i mogą go przeprowadzać wyłącznie zatwierdzeni przez autorkę metody trenerzy. W naszej szkole treningi prowadzi Jacek Burghardt, AMT Mindfulness Trainer Children ⓇMethod Eline Snel.

 


Czego uczą się dzieci na zajęciach mindfulness?

● Koncentracji i zauważania, kiedy się rozpraszają; regularnie zatrzymując się i ucząc się siedzieć spokojnie i uważnie jak żabka, dzieci uczą się przełączać między „robieniem” a „nicnierobieniem”. Zauważanie, kiedy coś utrudnia skupienie się i wiedza, że można wrócić z uwagą do tego, na czym chcą się skupić, to podstawa koncentracji
● Poprawiania swoich funkcji wykonawczych
● Uspokajania umysłu i ciała; spokojny umysł szybciej się uczy
● Nazywania i rozumienia emocji i procesów myślowych – lęku, złości, smutku i martwienia się. Akceptując emocje i myśli, dając im przestrzeń, nabiera się do nich dystansu; na tyle, by nie dać im się ponieść, ale ich nie wypierać. To daje spokój i równowagę
● Bycia obecnym/obecną tu i teraz, nawet jeśli zaraz się wydarzy coś ekscytującego albo właśnie się stało coś nieprzyjemnego. Teraz jest w porządku. To uczy dzieci, by nie żyły przyszłością ani przeszłością, lecz chwilą obecną
● Pewności siebie, którą daje odcięcie się od osądów i myśli oceniających emocje. By dzieci nie uważały, że są tym, co myślą i czują
● Poprawiania swojej pamięci poprzez koncentrację na tym, co robią w danej chwili – poprawia się wtedy zdolność zapamiętywania i przyswajania nowych treści
● Bycia bardziej uprzejmym/uprzejmą dla innych; rozumienia własnego punktu widzenia i dostrzegania swoich słabości oraz rozumienia innych. Wtedy mamy mniejszą tendencję do odrzucania innych punktów widzenia i uczuć. Praktykując współczucie i bycie uprzejmym, dzieci zauważają zalety łagodności. Świadomość tego zmniejsza przemoc i zwiększa akceptację

Podstawy metody
Skuteczność nauczania uważności dzieci metodą Eline Snel jest przedmiotem badań naukowych od 30 lat (np. Hans Nanninga i in., 2012). Wyniki badań można uzyskać od badaczy. Zaś na elinesnel.com można przeczytać o badaniach prowadzonych w Hongkongu i Argentynie.

Efekty nauczania uważności, które zaobserwowano u dzieci to między innymi:
● lepsza koncentracja i szybsze uczenie się
● podwyższona zdolność radzenia sobie z emocjami, frustracją, bólem i stresem
● długoterminowe, zauważalne obniżenie dyskomfortu związanego ze zmęczeniem, złym samopoczuciem, stresem, stanami lękowymi i zaburzeniami snu
● zauważalne podwyższenie zdolności odprężania się fizycznego i psychicznego
● więcej energii, poczucie harmonii i otwartość na czerpanie radości z życia
● większa odpowiedzialność za siebie, inne osoby i środowisko
● poprawa pamięci, szczególnie w sytuacjach stresujących, takich jak test czy prezentacja

Zachęcamy do lektury książek Eline Snel, na których opiera się trening uważności:

● Uważność i spokój żabki
● Daj przestrzeń i bądź blisko

Wybierz dobrą szkołę dla swojego dziecka. Dołącz do nas.